Tips om te beginnen met hardlopen

Ik ben niet iemand die veel motivatie heeft om te gaan sporten. Maar toen eenmaal het heerlijke weer eraan kwam, en ik niet tevreden ben met mijn lichaam.

Kwam ik op het briljante idee om te gaan hardlopen. “Ahum” Waar was ik ook alweer aan begonnen? Het was zwaarder dan ik had verwacht. Oké nu had ik 0,0 conditie maar goed.

Wil jij nou ook beginnen met hardlopen maar je weet niet hoe? Lees dan vooral even deze tips hieronder:


De voordelen van hardlopen:

Hardlopen werkt goed tegen stress, het verbetert je conditie, je spiermassa, je weerstand, je longen en je lichaamshouding en het kost geen geld!


Investeer in goede hardloopschoenen:

Heel veel mensen starten met hardlopen zonder goede hardloopschoenen aan hun voeten, die fout maakte ik ook! Ik heb 3 dagen kunnen hardlopen daarna heb ik een week niks kunnen doen door een blessure aan mijn enkel.

Koop schoenen waar een goede demping inzit, mocht je hier nou geen verstand van hebben, raadt ik je echt even aan om een sport winkel binnen te lopen voor advies.

Welke spullen gebruik je voor het hardlopen?

Ga nou niet meteen bij dag 1 investeren in dure spullen, behalve de schoenen dan. Maar ga pas naar andere spullen kijken als je ongeveer een maandje regelmatig hebt hardgelopen en als je het nog steeds leuk vindt kun je overwegen om te investeren in spullen voor het hardlopen.

En als je dan wilt investeren in nieuwe spullen, kun je hieraan denken.

Bouw het rustig aan op:

Als je nog nooit hebt hardlopen, loop dan zeker niet te hard van stapel. Hardlopen ziet er misschien makkelijk uit maar het vraagt veel van je lichaam.

Start daarom met een korte route en maak deze iedere sessie iets langer. Ga niet hardlopen als je nog spierpijn hebt, zo overbelast je je lichaam.

Leg de lat niet te hoog voor jezelf en luister goed naar je lichaam, zodra je tijdens het hardlopen merkt aan je lichaam dat je niet verder kunt, doe je er goed aan om een stukje te wandelen.

Gebruik een app:

Wil je nou echt zeker weten dat je goed van start gaat gebruik dan deze app. Bij deze app kan je instellen op welk niveau je rent, en je begint altijd met 5 minuten wandelen daarna afgewisseld met rennen, wandelen, rennen, wandelen etc. En je sluit altijd af met 5 minuten wandelen. Elke sessie word langer en je kan zien welke route je hebt gerend, hoe hard je hebt gerend en hoelang je bezig bent geweest.

Drink wat van te voren:

Als je geen zin hebt om met een flesje water rond te lopen, drink dan wat voordat je weg gaat.

Ben je zover dat je langer dan een uur kunt hardlopen? Neem dan wel wat water mee. Hier vind je handige bidons die makkelijk mee te nemen zijn tijdens het hardlopen.


Help je lichaam te herstellen:

Wil je regelmatig gaan hardlopen? Dan is het wel zo belangrijk dat je lichaam snel kan herstellen. Om het herstel goed te laten verlopen is het belangrijk dat je wat eiwitten binnen krijgt, kort na je hardloopsessie. Dit kan met kwark, yoghurt, eiwit repen etc. Maar zelf gebruik ik liever eiwitshakes hier zit alles in wat na het sporten belangrijk is. Je hebt de Shakes in veel verschillende merken en smaken, dus het is voor jou misschien nog even uitvogelen welke je het fijnst vindt.

Zit jij op een sport? Zo ja hoelang al? En wat doe je voor sport?

Aanbevolen artikelen

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: